Dialekter

Hittade en rolig artikel i Värmlands nöjestidning så för alla er som inte är värmlänningar här kommer den ounbärliga värmländska parlören:
Blåbbär-blåbär
Bôrst tännera- borsta tänderna
Bôtte- knuffa, putta
Byxsprôtta- gylf
Dol teet- ställa till det
Dotera- dottern
Dretonge- skitunge
Drethus- toalett
Dyngi- smutsig
Feschli- finkänslig
Fladderdreta- diarré
Flôtpôs- överviktig alt. dryg person
Fôggel- fågel
Frôsen- frusen, kall
Fårrurä?- Får du det
Gerräj- ge dig!
Glinnt- jättehalt
Glyyse- stirra, titta
Gôr- lera alt. jätte(jmfr gôrmôe= jättemkt)
Grônner- funderar
Haasärämärä?- Hur är det med dig?
Hanses- hans
Hôcken- vem
Huun/Hunn- hunden
Hännaätter- från och med nu, hädanefter
Härta- hälften
Ittna- inget
Jaale- gärde
Jolâppel- potatis
Jämt- bara
Klothôvve- idiot
Klôvi- klantig
Knô- knuffas, trängas
Knôvvlit- krångligt



Där har ni i alla fall några av orden i parlören, resten kommer ngn annan dag under veckan.
Nu är det dags för lilla mig att gå och lägga sig. Klockan ringer alldeles för tidigt i morgon(04,45) så för att orka med en dag med underbara busiga barn och inskolningar är det väl bara att inse att även nattugglor behöver sin sömn.
God natt till er alla


Kommentarer
Postat av: Annette

ASGARV DEN va braa hahaha



Vill bara upplysa om att du är utmanad på min sida ;)

Kramis

2009-02-24 @ 00:13:41
URL: http://arom.blogg.se/
Postat av: Eva

Va kul med lite nya dialekt ord.brukar ju ibland

lägga in Jämtlänska ord.himla trevligt.



Huvva va tidigt din väckare ringer.......då sover jag som bästler

2009-02-24 @ 10:02:38
URL: http://urmoderns.blogg.se/
Postat av: michelle

hej vännen... kanske jag borde göra en sådan lista över finlandsvenska ord hmmmm...



har nu laggt till en länk från min blogg till din :)



Sov nu riktigt gott vännen min



kramis

2009-02-28 @ 00:31:44
URL: http://lovemichellelove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0